ALİYE BERGER
Yangın
10.09 – 09.11.2019
Ariel
Düzenleme: Sarkis
Sergi işareti
Bülent Erkmen
kırmızı punctum
Aliye Berger’in Narmanlı Han’daki atölyesinde yangın çıktığında, yardıma gelen komşuların sağa sola savurduğu yastıklardan çıkan kuş tüyleri havaya savrulur, alev alır, yanan atölyenin içinde dört bir yana uçuşan parıltılı ateş böceklerine dönüşür. Manzara müthiştir, büyülenmiş Aliye birdenbire eline boyalarını alarak sahneyi resmetmeye başlar. Ama resmedeceği asıl yangın daha sonra çıkacaktır, bir eylül günü, atölyesinin balkonundayken. “Ben İstanbul’da birkaç çılgını sevdim” diyordu Sarkis: “Aliye Berger ve Sevim Burak!” Yanık Saraylar’ın fotoğraflarını çekip “yakan”, orada barınan sessiz çığlığı çoğaltan Sarkis, şimdi de Berger’in Yangın’ının içine yerleşiyor. Bunker’da gerçekleştirdiği Sarı Punctum’un devamında, bu kez kırmızı punctum ile. Barthes’ın tanımladığı anlamda punctum bir yaradır, sivri uçlu bir aletle yapılan iz, diken batması, noktadır, ısırık, benek, kesik. Sarkis’in bıçakları, neonları, ikona çerçeveleri, yanmış 12 atölyesi, vitraylardaki parmak izi de birer punctumdur. (Başlangıçta) Çığlık’ta, Munch’un resminin renklerini yeniden oluşturur, kendisini delip geçen o ilk punctum anını, belleği yeniden yaratır. Suyun içinde bir anlığına yeniden görünür gibi olan dalgalı renkler bir süre sonra kaybolur; çığlık suyun devinimine karışır. Yangın, Çığlık’ı akla getiriyor hemen. Tuvalin tam ortasına yerleştirilmiş punctum, çığlık atan figürü gizlemektedir belki de. Sarkis çığlık ile alev arasındaki zaman aralığında bu iki resmi birbirine dikiveriyor. Tek bir bakışla, jestle, kendi geçmişini, içinde yer aldığı sergilerin mantığını, Bellek ve Sonsuz için Kitaplık’ı, Everest My Lord’u bir araya getiren Bellek Tanrıçası Mnemosyne/Gelin, uzaktan, tüm olan biteni izlemektedir. Başka yangınları düşünmektedir belki de, başka felaketleri, savaş ganimeti olarak kopup geldiği yeri, zamanı, 6-7 Eylül’ü. Birdenbire ses bantları alev alıyor/ avize alev alıyor/ vitray alev alıyor/ beyoğlu alev alıyor/ gelinin tırnak boyaları alev alıyor/ altın varak alev alıyor/ Çaylak Sokak’taki ev alev alıyor/ bellek alev alıyor/ 19550 alev alıyor/ resim alev alıyor.
Cem İleri
Aliye Berger, İsimsiz, 1955
Kâğıt üzerine suluboya
Suluboya boyutu: 44 × 56 cm
Özel Koleksiyon
Duvar üzerine sıvama fotoğraf
Duvar boyutu: 347 × 222 cm